sobota, 9 kwietnia 2011

Ekonomiczna jazda samochodem

Kierowcy samochodów od lat borykają się z rosnącymi cenami paliw. Wielu z nich obawiając się dużego zużycia paliwa kupuje samochody mniejsze, o niskiej mocy silnika, spodziewając się mniejszego spalania a zatem ograniczenia kosztów utrzymania samochodu. Czy takie postępowanie istotnie ogranicza zuży.

Samochody dostępne na rynku, różnią się od siebie nie tylko pojemnością i mocą silnika, która wpływa na zużycie paliwa, ale również momentem obrotowym , masą i wieloma innymi szczegółami, które mają większy lub mniejszy wpływ na koszty jakie poniesiemy podczas jego eksploatacji. W trakcie wyboru samochodu, który zamierzamy kupić, mamy wpływ na to jakie parametry będą cechowały nasz samochód, gdyż wybór aut w obecnych czasach jest wyjątkowo duży. Kierowcy zapominają jednak że na zużycie paliwa największy wpływ ma technika jazdy. Kupując oszczędny samochód, ograniczamy zużycie paliwa, ale jeśli nie potrafimy jeździć ekonomicznie, oszczędności wynikłe z użytkowania takiego pojazdu będą niższe niż się spodziewaliśmy. Dodatkowo tracimy wiele atutów silniejszego, większego samochodu, takich jak zwiększone bezpieczeństwo, komfort i przestrzeń. W efekcie pytanie ze wstępu do tego artykułu ma sens, gdyż to co wydaje się nam oczywiste może mieć mniejsze znaczenie niż się spodziewaliśmy, a oszczędności wynikłe z naszego wyboru, będą marginalne w stosunku do ograniczeń na jakie się zdecydowaliśmy. Dlaczego jedni kierowcy deklarują że ich auto spala średnio 8 litrów, podczas gdy ten sam model z tym samym silnikiem u kogoś innego spala 9 a nawet 10 litrów na 100 km? Oczywiście odpowiedź nasuwa się sama. Wszyscy ci kierowcy mają rację a ich średnie spalanie jakie deklarują, nie jest wynikiem błędu czy kłamstwa, lecz wynika z różnicy w technice jazdy i warunkach eksploatacji ich pojazdów. Jak więc zaoszczędzić, nie wyrządzając krzywdy silnikowi naszego samochodu? Oprócz podstawowych spraw na jakie należy zwrócić uwagę takich jak: dobór opon i właściwego ciśnienia do warunków jazdy i planowanej trasy, tankowanie dobrego sprawdzonego paliwa, ograniczenie używania klimatyzacji, gdy nie jest to konieczne, czy wreszcie takie zaplanowanie trasy, aby unikać korków i niepotrzebnych przestojów, należy wyrobić w sobie odpowiednie nawyki i sposoby poruszania się po drodze. Podstawowym czynnikiem wpływającym na zużycie, jest osiągnięcie jak największej płynności jazdy, czyli ograniczenie do minimum zmian szybkości jazdy a więc hamowania, które wymusza następnie rozpędzanie do wcześniejszej prędkości. Podczas przyspieszania tracimy najwięcej energii. Ważne jest również aby poruszać się z prędkością optymalnie wykorzystującą moment obrotowy i ekonomikę naszego silnika umiejętnie dobierając biegi i wcześniej reagując na zmieniające się warunki jazdy. Przykładowo widząc zwalniający przed nami samochód który zwalnia lub sygnalizuję zmianę kierunku jazdy, nie dojeżdżajmy do końca licząc że zjedzie z drogi nim zbliżymy się do niego, wcześniej zdejmijmy nogę z gazu, zwiększmy odległość i bez zbędnego hamowania a następnie rozpędzania, dając sobie dodatkowy margines bezpieczeństwa, pozwólmy zjechać mu z drogi. Podczas rozpędzania samochodu, wykorzystywać należy wszystkie biegi, dochodząc do obrotów które gwarantują, że następny bieg wrzucimy osiągając od początku obroty od których silnik "dobrze ciągnie" . W mieście zwróćmy uwagę czy rozpędzanie do danej prędkości jest konieczne, gdyż w oddali może się już zapalać pomarańczowe światło, więc i tak będziemy zmuszeni hamować. Wszystkie te drobne zmiany wprowadzone w trakcie jazdy, jeśli będą wprowadzone umiejętnie wpływają na zmniejszenie zużycia paliwa, klocków hamulcowych, sprzęgła, skrzyni biegów i innych elementów eksploatacyjnych, powodując że samochód będzie nam służył bez awaryjnie dłużej a paliwa starczy nam na kilka kilometrów więcej, co przynieść może spore oszczędności, tym większe im częściej używamy samochodu. Po więcej oszczędności zapraszamy do serwisu www.motodyna.pl 

Artykuł z publikuj.org

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz