piątek, 8 kwietnia 2011

Nawigacja samochodowa - czym właściwie jest?

Dla amerykańskiego systemu nawigacji satelitarnej możemy znaleźć mnóstwo zastosowań. Będą to zarówno wykorzystania cywile jak i wojskowe. Jednak żadne z nich nie jest tak popularne jak nawigacja samochodowa. Nie ma w tym nic dziwnego jeżeli weźmiemy pod uwagę jak dużo samochodów jeździ po naszych drogach. I to właśnie temu zastosowaniu chciałbym poświęcić ten artykuł.

Na nawigację samochodową patrzymy zwykle pod kontem odbiornika do nawigacji. Jednak jak pewnie się domyślasz za tym urządzeniem stoi skomplikowana technologia. System nawigacji satelitarnej tworzy sieć satelitów (obecnie jest ich około 32), stacje monitorujące rozsiane po całym świecie (możliwie blisko równika) oraz oczywiście odbiorniki sygnału satelitarnego, popularnie zwane właśnie nawigacją samochodową. Jednak jak właściwie działa ten system, do czego potrzebne są satelity, a do czego stacje monitorujące, a jak w to wszystko wkomponowuje się odbiornik sygnału satelitarnego?

Zadaniem satelitów jest ciągłe wysyłanie sygnału radiowego. Jeżeli mówimy o relacji satelita, urządzenie do nawigacji, to sygnał ten przesyłany jest tylko w jednym kierunku (z satelity do odbiornika). Dzięki temu m.in. nie ma możliwości namierzenia odbiornika, który jest urządzeniem pasywnym. Odmienna sytuacja występuje w przypadku układu satelita - stacja monitorująca. Tutaj sygnał przesyłany jest zarówno z satelity do stacji nadzoru, jak i ze stacji nadzoru do satelitów (są to przede wszystkim informacje korygujące orbity satelitarne - każdy satelita wyposażony jest w niewielkie silniki rakietowe, które są w stanie skorygować orbity).

W jaki jednak sposób odbiornik do nawigacji samochodowej wyznacza pozycję. Jak już wspomniałem nawigacja samochodowa, to zwykły odbiornik sygnału satelitarnego. Z tego więc wynika, że dla wyznaczania pozycji istotny jest sygnał radiowy i tak w rzeczywistości jest. Sygnał ten służy do obliczania odległości pomiędzy urządzeniem do nawigacji, a satelitami. Pewnie już się domyślasz, że kluczowe dla wyznaczenia pozycji są odległości pomiędzy satelitami, a odbiornikiem. Jeżeli znamy odległości pomiędzy odbiornikiem, a segmentem kosmicznym (sieć satelitów), to jesteśmy w stanie wyznaczyć lokalizację "gdzieś" na powierzchni sfery, której promień jest równy zmierzonej odległości. Do wyznaczenia pozycji w trzech wymiarach wystarczy nam widoczność przez nawigację samochodową 4 satelitów.

Jednak odbiorniki do pozycjonowania satelitarnego to nie tylko możliwość wyznaczania pozycji, ale również możliwość nawigacji. Jeżeli mówimy o podróżowaniu samochodem, to nawigacja wydaje się kluczową funkcją takiego urządzenia. Do precyzyjnej nawigacji w przypadku samochodów, i nie tylko, wymagane jest również specjalne oprogramowanie z mapami przystosowanymi do tego celu. Zwykle zakupujemy je razem z odbiornikami, jednak często zdarza się sytuacja, że musimy takie oprogramowania dokupić.

Jeżeli spojrzymy na nawigację samochodową jako na urządzenie, to przede wszystkim powinniśmy skupić się na jego parametrach. Mówiąc ogólnie, to każde takie urządzenie budową bardzo przypomina komputer PC. Tak więc znajdziemy w nim procesor, pamięć operacyjną RAM, pamięć wewnętrzną ROM, czy pamięć masową w postaci zewnętrznych kart pamięci. Również wyświetlacze takich urządzeń niewiele różnią się od monitorów LCD. Tak więc musimy zwróć tutaj uwagę na rozdzielczość ekranu, ilość wyświetlanych kolorów oraz przekątną, która wyrażana jest w calach.

www.technologiagps.org.pl/nawigacja-samochodowa.htm


artykuł z publikuj.org

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz