sobota, 9 kwietnia 2011

Jak dobierać olej silnikowy?

Wymieniając samodzielnie olej silnikowy w aucie trzeba wziąć pod uwagę kilka czynników: wiek pojazdu, dotychczas stosowany olej samochodowy zalecany przez producenta.

Wymieniając samodzielnie olej silnikowy w aucie trzeba wziąć pod uwagę kilka czynników: wiek pojazdu, dotychczas stosowany olej samochodowy zalecany przez producenta. Coraz więcej samochodów ma w silnikach oleje syntetyczne. A to dlatego, że coraz nowocześniejsze jednostki napędowe - przy stosunkowo niewielkiej pojemności osiągają wysoką moc - wymagają większej ochrony. Mogą ją zapewnić tylko oleje samochodowe półsyntetyczne lub syntetyczne, gwarantujące wysoką jakość. O wyborze oleju z pewnością zadecyduje i zalecenia producenta, i wiek samochodu. Wiadomo, że niektóre firmy wprost zalecają stosowanie w swoich pojazdach określonych gatunków oleju. Najczęściej jest to wynikiem laboratoryjnych testów, określających który ze smarów gwarantuje najkorzystniejsze parametry pracy silnika. Często dane dotyczące poszczególnych marek samochodów, do których zalecany jest olej, podają też jego producenci. Nie bez znaczenia jest także wiek samochodu - jeżeli ma już kilka czy kilkanaście lat i stosowany był w nim olej mineralny, to lepiej nie zmieniać go na syntetyk. Powód jest prosty - podczas wieloletniej eksploatacji w silniku powstał nagar, który jest łatwo rozpuszczany przez syntetyka.. A to może doprowadzić do wzrostu głośności pracy silnika, spadku mocy i większego zużycia paliwa i oleju, a w skrajnym przypadku do zatarcia, gdy kanały olejowe i filtr zostaną zatkane. Dobierając olej należy zwrócić uwagę na dwa ważne elementy: specyfikację API (opracowany przez American Petroleum Institute) oraz SAE (Society of Automotive Engineers). Pierwsza - patrz tabelka - mówi o rodzajach silników, do których olej samochodowy powinien być stosowany (oznaczenia od SA do SJ - dla silników benzynowych oraz od CA do CG - dla diesli). Druga natomiast informuje o zakresie temperatur, w jakich olej może być stosowany. Rodzaje olei samochodowych. Silniki benzynowe SA - SD - oleje tych klas praktycznie nie powinny być stosowane do nowoczesnych silników. SE - oleje do silników, zawierające dodatki uszlachetniające, zapobiegające utlenianiu, korozji, odkładaniu się szlamów itp. SF - oleje o większej i bardziej różnorodnej zawartości dodatków uszlachetniających, lepiej zabezpieczające silniki. SG - oleje produkowane wg normy z 1988 r., które mogą być stosowane w pojazdach z katalizatorem. SH - oleje produkowane wg normy z 1995 roku, znacznie zaostrzającej warunki stawiane olejom oznaczonych symbolem SG SJ - najwyższa dotychczas specyfikacja olejów, które mogą być stosowane we wszystkich silnikach, także z turbodoładowaniem, ułatwiających rozruch zimą i chroniących silnik podczas wysokich temperatur.

Artykuł z publikuj.org

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz